Sattvisch koken

De Vedische leefwijze onderscheidt in de natuur verscheidene krachten ofwel guna's geheten. Tamas - Rajas en Sattva zijn daarbij de hoofdkrachten.

Een korte verklaring hiervan is voor tamas - inertie, dofmakend, suffig, Levensmiddelen die daar onder vallen zijn o.a. Vlees, vis, eieren, looksoorten en gasvormende producten. Rajas vertegenwoordigd een meer hartstochtelijke en vurige kwaliteit in de voeding. Denk daarbij aan wat heet is en zuur, zoals rode en groene pepertjes, azijn in elke vorm wordt ook vermeden. In plaats van azijn wordt citroensap en zurige melkproducten gebruikt om bijvoorbeeld panir (kaas) te maken.

Sattva producten vertegenwoordigen de geaardheid goedheid. Al deze producten hebben een zoetige, smeuige kwaliteit.

Sri Krishna verklaart hierover in onderstaand vers:


Het voedsel dat u lang laat leven en u energie, gezondheid, geluk en voldoening schenkt, smaakt lekker en is voedzaam. Wijze mensen eten graag op die manier!


De altijd haastige, druk bezige figuren eten bij voorkeur dingen die bitter zijn of zuur, flink zout dan wel pikant, droog of juist brandend scherp. Zo'n dagelijks menu loopt uit op pijn, psychische problemen en ziekten. Degenen die het allemaal niet kan schelen, koken hun maaltijd dood en eten kliekjes of dingen die oudbakken zijn, stinken, er vies uitzien of van ellende uit elkander vallen.


Bhagavad Gita, XVII: 8-10 (lied van God Krishna)

Een Sattvische voedingswijze leidt tot een gezond en evenwichtig leven met oog voor God, andere schepsels, de natuur en de hele schepping. Deze voeding die allereerst aan Krishna wordt aangeboden (geofferd d.m.v. Mantra's) is vrij van Karma en werkt als een spiriteel purgatiemiddel.

Bekijk OHM TV "Sattvisch koken" met gast spreker BV Tridandi Swami Maharaja en kok, docent in Ayurveda Jagadbandhu das.
Meer informatie over BV Tridandi Swami Maharaja is te vinden op http://www.japaretreats.com/
Meer informatie over Jagadbandhu das en de Sattvisch recepten vindt u op http://www.dhanvantari.nl/ onder Sattvisch kook rubriek.